پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227446
بيکاري جوانان نگران‌کننده است/ کاهش تورم يعني افزايش آهسته آهسته قيمت‌ها/ دعوايي بين وزراي ما نيست/ بايد سخت‌گيري براي شبکه‌هاي اجتماعي را کم کنيم
تاریخ انتشار : 1395/10/13 07:58:05
نمایش : 1100
رئيس‌جمهور با تأکيد بر اينکه بيکاري مي‌تواند معضل بسيار بزرگي براي جامعه و کشور تمام شود، گفت: بسيار نگران‌‌کننده است در داخل يک خانه يک يا دو نفر يا بيشتر جوان بيکار داشته باشند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ حسن روحاني رئيس‌جمهور کشورمان امشب در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني با مردم از شبکه اول سيما در پاسخ به سؤال مجري درباره موضوع اشتغال مبني بر اينکه آمار نشان مي‌دهد حجم بيکاري کشور زياد شده و از طرفي نشان داده مي‌شود ميزان اشتغال هم در کشور زياد شده است و خيلي با هم تطابق ندارد، در همه خانه‌ها هم يک يا دو بيکار وجود دارد از جمله خانه وزير کشور شما، که گفته‌‌اند سه فرزند تحصيل‌کرده بيکار در خانه دارند وقتي وزير کشور اينگونه است ديگر تکليف بقيه مردم مشخص است؛ الان وضعيت اشتغال چگونه است و به مردم در اين زمينه چه مي‌خواهيد بگوييد، اظهارداشت:‌ مسئله اشتغال مهم‌ترين مسئله کشور است يعني در ميان همه مسائلي که حائز اهميت است به نظر من اشستغال مهم‌ترين است.

رئيس‌جمهور با تأکيد بر اينکه بيکاري مي‌تواند معضل بسيار بزرگي براي جامعه و کشور تمام شود، افزود: بسيار نگران‌‌کننده است در داخل يک خانه يک يا دو نفر يا بيشتر جوان بيکار داشته باشند جواني که در سن 25 يا 26 سال رسيده و هنوز توان مالي براي ازدواج ندارد و عمدتاً‌ به دليل اينکه اشتغال و کار مناسب ندارد اين مسئله براي همه ما حياتي است براي اشتغال جامعه يک تلاش جدي انجام دهيم.

وي افزود:‌ از آغاز دولت در جلسات اقتصادي يکي از مسائلي که همواره مورد بحث ما بود بحث اشتغال بود و سرازير شدن جوانان تحصيل‌کرده از دانشگاه‌ها، چون دانشگاه‌ها خودشان يک تأخيري را براي اشتغال ايجاد کرده‌‌اند به هر حال جمعيت مؤثر دانشگاهيان چند سال پيش حدود 2 ميليون تا 2ميليون و 200 هزار بود و امروز به 4 ميليون و 800 هزار و نزديک 5 ميليون رسيده است و سالانه 800 تا 900 هزار نفر فارغ‌التحصيل مي‌شوند که اينها نياز به شغل دارند. به علاوه افرادي که در جامعه هستند و به دانشگاه نمي‌روند و باز هم به اشتغال نياز دارند.

وي با بيان اينکه امروز کل شاغلان ما 23 ميليون نفر هستند، گفت: در عين حال رقم بيکاري بيشتر شده است.

رئيس جمهور در ادامه اضافه کرد:‌ يک تراکمي از سال‌هاي گذشته وجود دارد شما از سال 85 تا 90 به آمار اشتغال نگاه کنيد تقريباً اشتغال واقعي و خالص ما ثابت است يعني سالانه حدود 14 هزار شغل خالص ايجاد شده و موضوع بيکاران در جامعه متراکم شده و الان هم چه آنهايي که در دهه شصت و هفتاد متولد شده‌‌اند ديگر سال هاي اشتغال‌ها آن‌ها است و بايد مشغول به کار شوند.

روحاني گفت:‌ ما در 2 سال گذشته آمار نسبتاً مناسبي براي اشتغال داريم يعني کل شاغلين در سال 92، 21 ميليون و 300 هزار بوده که اگر نمودار هم نشان دهد مشخص مي‌شود که وضع اشتغال ما چگونه بوده است و بعد از آن به تدريج در 2 سال گذشته شرايط اشتغال شرايط بهتري شده امروز کل شاغلين ما 23 ميليون نفر هستند يعني از 2 سال گذشته تقريباً يک ميليون و 700 هزار نفر اضافه شدند.

وي در پاسخ به اين سؤال مجري که گفت در عين حال رقم بيکاري هم افزايش يافته است، تأکيد کرد: بله. رقم بيکاري هم افزايش يافته است.

رئيس جمهور در پاسخ به سؤال ديگر مجري که آيا اين افزايش به دليل بيشتر شدن متقاضيان به کار است و آن ميزان اشتغال جوابگوي اين تعداد متقاضيان نيست، اظهار داشت: متقاضي ما تقريباً تابستان امسال يک رکورد بود يعني يک ميليون و200 هزار نفر خواستار شغل بودند و در شرايطي بودند که مي‌خواستند مشغول به کار شوند.

وي ادامه داد: ما در طول يک سال اشتغالي که از تابستان پارسال تا تابستان امسال به وجود آمده حدود 704 هزار اشتغال است و سال قبل هم همين حدود 700 هزار اشتغال بوده است، 700 هزار اشتغال رقم بسيار بالايي است براي اينکه مردم ما به اين مسئله توجه کنند بايد تأکيد کنم کشورهايي که در طول دهه گذشته به طور متوسط بالاي 600 هزار شغل توانسته‌اند ايجاد کنند 5 کشور بودند. يعني 700 هزار شغل براي يک سال رقم بسيار بالايي است اما در عين حال بيکارهاي قبلي هستند و بيکارهاي جديد هم به آنها اضافه مي‌شود.

روحاني ادامه داد: اگر در يک سالي يک ميليون نفر وارد بازار کار شوند و ما 700 هزار شغل بتوانيم ايجاد کنيم يعني 300 هزار نفر به بيکارها اضافه مي‌شوند.

يکي از فضاهاي که مي‌تواند ايجاد اشتغال کند فضاي مجازي است

وي در پاسخ به اين سؤال مجري که آيا اين 700 هزار شغل خالص است، گفت: بله. 700 هزار شغل خالص ما است، اين 2 سال گذشته به طور نسبي وضع اشتغال ما خوب بوده اما نسبت به تقاضا باز هم فاصله داريم اشتغال ما بايد حداقل يک ميليون و يا بالاي يک ميليون شود، براي اين کار همه بايد دست به دست هم دهيم يعني دولت،‌کارآفرينان، بخش خصوصي، قوا و نهادهاي ديگر علت اينکه مي‌گوييم سرمايه بايد از خارج بيايد و سرمايه‌هاي داخل را بايد جذب کنيم يکي از دلايلش بحث اشتغال است، زيرا اگر بخواهيم اشتغال ايجاد کنيم راهش چيست؟ يکي از راه‌ها سرمايه‌گذاري است. همچنين يکي ديگر از راه‌ها ايجاد فضاي مناسب براي جوانان است.

رئيس‌جمهور افزود: يکي از فضاهاي که مي‌تواند ايجاد اشتغال کند فضاي مجازي است. در فضاي مجازي مردم مي‌توانند شغل‌هاي مناسب داشته باشند در يک سال گذشته وزارت ارتباطات اعلام مي‌کند 100 هزار شغل در ICT و فناوري اطلاعات به وجود آورده است بنابراين فضاي مناسبي براي اشتغال است.

قواي ديگر همکاري‌شان کمتر شود به بحث اشتغال صدمه مي‌خورد

رئيس‌جمهور در ادامه گفت: اگر کسي در جذب سرمايه اخلال به وجود بياورد صدمه به بحث اشتغال زده است، اگر قواي ديگر همکاري‌شان کمتر شود به بحث اشتغال صدمه مي‌خورد؛ همه بايد تلاش کنيم تا اينکه اشتغال به وجود بياوريم.

روحاني تصريح کرد: يک هدف مهم امروز ما رشد پايدار اشتغالزا است، رشد ما هم بايد با محيط‌زيست سازگار و پايدار باشد و هم بايد شغل مناسب براي جامعه‌ ما به وجود بياورد، براي اين کار ما بايد فضاي کسب و کار و فعاليت‌هاي اقتصادي را نسبت به گذشته آماده‌تر کنيم.

وي افزود: من از حرکت به سمت اشتغال خوشحالم اما به خاطر فاصله‌اي که با افرادي که جوياي کار هستند داريم، نگرانم. اينکه در سال 400-300 هزار نفر بدون شغل بمانند. از قبل هم آمار بيکاري ما قابل ملاحظه بوده که بسيار نگران‌کننده است.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه هم رشد اشتغال ما خوب بوده و هم متأسفانه بيکاري ما افزايش پيدا کرده است، گفت: يعني اقتصاد ما به اندازه‌اي که توانسته اشتغال به وجود بياورد، نتوانسته به‌اندازه کافي همه افرادي که جوياي کار بوده‌اند را جذب بازار کار کند. بنابراين همه بايد در اين زمينه تلاش کنيم تا فضاي مناسب‌تري را براي اشتغال به وجود بياوريم.

روحاني در ادامه پيرامون اين موضوع که کارشناسان شرايط کشور را شرايط رکود اعلام مي‌کنند و معتقدند که رشد اقتصادي صورت نمي‌گيرد، اما رشد اقتصادي که از طرف دولت اعلام مي‌شود 6.5 درصد است، اظهار داشت: رشد اقتصادي را دو مرکز آمار ايران و بانک مرکزي معمولاً متکفل هستند و بررسي و اعلام مي‌کنند. از ابتداي سال در پيام نوروزي‌ام به مردم گفتم امسال هدف‌گذاري کرديم که 5 درصد رشد داشته باشيم، همان‌زمان برخي دوستان گفتند اين اعلام زود بود، چون معلوم نيست ما امسال به رشد 5 درصد برسيم، ولي از همان ماه‌هاي اوليه حرکت‌هاي در جامعه به ما نشان مي‌داد که ما به سمت اين رشد خواهيم رفت.

وي افزود: از يک طرف رشد توليدات نفتي و گازي ما و ميعانات ما بود، هم در کشاورزي شاهد رشد بوديم و از شرايط محصول گندم ما مشخص بود که در کشاورزي شاهد رشد هستيم. ستاد اقتصاد مقاومتي از ابتداي سال تلاش کرد براي اينکه واحدهاي صنعتي کوچک و متوسط را و آناني را که نياز به تسهيلات بانکي دارند،‌ اين تسهيلات را در اختيار آنان قرار دهد. تا دو ماه پيش آماري که در اين خصوص وجود داشت اين بود که 15 هزار واحد از تسهيلات بانکي استفاده کردند که امروز اين آمار بالاتر رفته است و حدود 17 هزار واحد صنعتي کوچک و متوسط ما از تسهيلات بانکي استفاده کرده‌اند.

رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ همه اينها علامتي بود که نشان دهد حرکت به سمت رشد اقتصادي است. صادرات نفتي و غيرنفتي ما، هردو افزايش پيدا کرد، لذا در سه ماهه اول، ما شاهد رشد بوديم. البته رشد سه ماهه‌اي که مرکز آمار ما اعلام کرد حدود 4.5 درصد بود و ما انتظار داشتيم در سه ماهه دوم رشد بالاتري داشته باشيم.

روحاني با بيان اينکه ما امروز رشد 6 ماهه را در اختيار داريم، گفت: اين رشد 6 ماهه اول امسال نسبت به 6 ماهه اول سال پيش است. طبق محاسبات بانک مرکزي رشد 6 ماهه ما 7.4 درصد است و طبق محاسبات مرکز آمار رشد 6 ماهه ما 6.4 درصد است.

وي پيرامون تفاوت اين آمارها گفت: معمولاً اين آمارها سال پايه‌شان متفاوت است. يک مرکز سال پايه‌اش سال 76 است، آن مرکز ديگر سال پايه‌اش سال 83 است. علاوه‌بر اين در برخي محاسبه‌ها نيز باهم اختلاف دارند. ما اگر سال پايه را يکي کنيم اين اختلافات خيلي کمتر خواهد شد و من گفته‌ام تا پايان امسال هر دو مرکز سال پايه را سال واحد قرار دهند تا اين اختلافات کمتر شود.

وي در ادامه با بيان اينکه مردم مطمئن باشند قيمت ارز به سمت افزايش نخواهد رفت، گفت: اصلا افزايش اخير قيمت ارز دست دولت نبوده است.

روحاني در بخش ديگري از سخنانش گفت: دعوايي بين وزاري ما نيست، اختلاف کارشناسي وجود دارد که ممکن است روزنامه‌ها آن را به شکل دعوا ببينند.

رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: با اين حال وقتي رشد 6.4 درصدي ما وقتي به بخش‌هاي نفتي و غيرنفتي تقسيم مي‌شود، ما در 6 ماهه اول در بخش کشاورزي طبق آمار مرکز آمار 5.9 درصد رشد داشته‌ايم. اين رشد اقتصادي در بخش کشاورزي به نظر من ملموس است. ما امسال براي گندم رقمي حدود 15 هزار ميليارد تومان خريداري کرديم. 11.5 ميليون تن گندم از کشاورزها خريداري کرديم. آناني که گندم‌کار بودند اين رشد اقتصادي را در بخش خودشان شاهدند. 

وي ادامه داد: در بخش گردشگري ما داراي رشد بوديم، آناني که در بخش گردشگري بودند اين رشد را مشاهده مي‌کنند. بعضي هتل‌هاي ما هستند که در گذشته نصف اتاق‌هاي هتل هميشه خالي بوده، اما الان براي ماه‌ها جا ندارند و از پيش رزرو شده است، آنان کاملاً اين رشد را احساس مي‌کنند.

روحاني پيرامون رشد صنعتي نيز گفت: رشد در اين زمينه هم مناسب بوده اما نه به انداز کشاورزي. رشد صنعتي ما 4.1 درصد است، رشد ما در خدمات 4.8 درصد است، نفت ما نيز 2.1 درصد است. مجموعاً رشد اقتصادي ما 6.4 درصد مي‌شود. اين رشد اقتصادي بسيار خوب است، آن‌هم در شرايط منطقه‌اي ما و کشورهاي ديگري که در کنار ما هستند.

پيش‌بيني بانک جهاني هم براي امسال رشد بالاي 6 درصد است

وي با اشاره به پيش‌بيني بانک جهاني در خصوص رشد اقتصادي ايران گفت: پيش‌بيني بانک جهاني هم براي امسال رشد بالاي 6 درصد است و 6.6 درصد پيش‌بيني شده است. بنابراين رشد امسال ما بيش از آنچه که ما پايان سال پيش هدف‌گذاري کرده بوديم که 5 درصد بود، شده است. حتماً تا پايان امسال بيشتر هم خواهد بود و بالاي 6 درصد رشد اقتصادي خواهيم داشت.

رئيس‌جمهور در پاسخ اين سوال که آنچه که از نرخ رشد مهم‌تر است تداوم نرخ رشد است. در ماه‌هاي اخير اتفاقاتي در کشور افتاده که عده‌اي در مورد ادامه اين نرخ رشد ابراز ترديد مي‌کنند که آن نيز متأثر از کاهش سرمايه‌گذاري، نوسانات نرخ ارز، دعواي وزراي اقتصادي و يا اينکه گفته مي‌شود شما خيلي براي حوزه‌هاي اقتصادي و اجتماعي وقت نمي‌گذاريد و بيشتر با سياست خارجي کار داريد، است، آيا اين‌گونه است؟ و اينکه چه اطميناني به سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي مي‌دهيد هم از جهت مديريتي و هم محيط سرمايه‌گذاري براي تداوم رشد اقتصاد، گفت: من معتقد به تداوم رشد هستم، اينکه رشد اقتصاد سال آينده ما باز 6 درصد يا کمتر باشد، نياز به کار بيشتري داريم.

وي افزود: ما بايد جذب سرمايه کنيم، فضاي کار را مناسب‌تر کنيم؛ چراکه رشدي که امسال در نفت داشتيم سال ديگر ادامه ندارد. البته کار بسيار بزرگي در نفت انجام گرفته است، من ديدم برخي نوشته‌اند اين رشد مرهون نفت است. خب‌، نفت مرهون چيست؟ رشد نفت مرهون مهندسين و کارگران نفت ما است. نفتي که چاه‌هاي آن بسته شده باز شدن آن آسان نيست، راه‌اندازي آن آسان نيست. صادرات نفت ما در اواخر سال گذشته از يک ميليون تا 1.1 بوده است.

روحاني در ادامه گفت: در يک سال گذشته که 10 تا 15 روز ديگر به سالروز اجراي برجام مي‌رسيم که 27 دي‌ماه است، ما در تعهداتي که در برابر برجام داريم آخرين قسمتش را در همين سالروز برجام نهايي مي‌شود در فردو که يک بخشي تعهداتي داديم که هنوز انجام نشده و در حال انجام است چون قول ما يک ساله است يعني تا پايان سال 27 دي‌ماه امسال اجرايي مي‌شود، اميدواريم طرف مقابل به همه تعهدات خودشان در برجام عمل کنند و ما شاهد يک رونق اقتصادي در همه کشورها مخصوصاً آنهايي که در برجام با يکديگر تعامل داشته‌اند، باشيم.

وي تأکيد کرد: نتيجه برجام به نفع همه است زيرا نتيجه برجام برد برد است و همه ان‌شاءالله شاهد يک نتيجه خوب خواهيم بود.

رئيس جمهور در پاسخ به اين سؤال مجري که اخيراً‌ خبري مبني بر وجود دعوا بين وزراي دولت مطرح شده است نظر شما در اين باره چيست، گفت:‌ دعوايي نيست. بله ممکن است روزنامه‌ها يا رسانه‌ها يک مقداري مسئله را به صورت دعوا ببينند، اختلاف کارشناسي داريم بين وزرا طبيعي هم است. من گاهي اوقات تا موقع رأي‌گيري هم رأي خود را نمي‌دهم براي اينکه آزاد باشند و همه بتوانند حرف بزنند و نظرات‌شان را بدهند و رأي‌گيري شود.

روحاني تأکيدکرد: اگر در جايي اختلاف باشد حتماً مداخله مي‌کنم اين برعهده رئيس جمهور است، اگر جايي هماهنگي بين دو وزير نباشد حتماً مداخله خواهم کرد  و هماهنگي به وجود مي‌آورم، ما مشکل هماهنگي در دولت نداريم. ولي اختلاف و نظرات کارشناسي وجود دارد که اين طبيعي است. ولي ما دعوا نداريم.

وي در پاسخ به اين سؤال مجري برنامه که شما اشاره کرديد مي‌خواهيد در نرخ ارز به يک نرخ متعادل برگرديد، آقاي سيف شب گذشته در برنامه تيتر امشب شبکه خبر توضيحاتي درباره نرخ ارز گفتند و نرخي را براي همين ارز اعلام کردند و منظورشان اين بود که آن نرخ مي‌تواند نرخ متعادل باشد که بنده آن نظر را اعلام نمي‌کنم و سؤالم اين است آيا آن نرخ متعادل چيزي نزديک به اين عددي است که الان در بازار وجود دارد يا ممکن است خيلي پايين‌تر باشد، گفت: نه. پايين‌تر خواهد بود در آينده. البته در محاسباتي که در جلسات اقتصادي در گذشته داشتيم رقمي که در آن جلسات بحث شد اين رقم‌هاي موجود نبوده است.

رئيس جمهور در پاسخ به اين سؤال که بودجه سال آينده براساس چه نرخ ارزي بسته شده است، گفت: البته ما در بودجه نمي‌آوريم که دلار به چه قيمتي خواهد بود ولي برمبناي محاسباتي که وجود دارد حدود 3 هزار و 300 تومان تعيين شده است. بنابراين نرخ ارز اين نرخ فعلي نيست و اين نرخ کاهش پيدا خواهد کرد، اينکه شما اشاره کرديد دولت مايل است نرخ ارز بالا رود اصلاً اين‌طور نيست. 

وي افزود: براي دولت ثبات بازار از هر چيزي مهم‌تر است. بله وقتي ارز بالا مي‌رود درآمد ريالي ما افزايش مي‌يابد اما مهم‌تر از درآمد ريالي ثبات بازار است و قابل پيش‌بيني بودن اقتصاد است و خيلي براي‌مان مهم است مردم اعتماد داشته باشند چه آن کسي که صادر يا وارد مي‌کند بدانند نرخ ارز چه مقدار است و حتي کساني که مي‌خواهند سرمايه‌گذاري کنند و عده‌اي در خارج مي‌خواهند سرمايه دلاري خود را وارد کنند و مي‌خواهند تبديلش به ريال چقدر است و يا سرمايه‌شان را مي‌خواهند خارج کنند چه مقدار ريال بدهند که همه اين مسائل مهم است براي ما ثبات بازار بسيار مهم است و نرخ ارز برمبناي همين روندي که در سال‌هاي گذشته بوده و البته در يورو و... چنين افزايشي نمي‌بينيم، لذا دلار به ارزهاي وابسته به آن مثل درهم اصولاً در اين 8-9 ماه يک رشدي داشته است مخصوصاً از مرداد به اين طرف که رشد دلار خيلي زياد بوده در برابر ارز‌ها و به طور طبيعي نرخ ارز مقداري بالا مي‌رود اما اين رشد فعلي رشدي نيست که دوام داشته باشد و به يک نرخ متعادل بازمي‌گردد.

روحاني در پاسخ به اين سؤال مجري با توجه به اينکه در سالگرد اجراي برجام هستيم عده‌اي قبلاً مي‌گفتند برجام تقريباً هيچ بود و الان با اتفاقاتي که افتاده مي‌گويند نه تنها هيچ بود بلکه خيلي هم خسارت بود و در مقابل عده‌اي ديگر معقتدند که برجام اتفاق بسيار بزرگي در کشور بوده و عده‌اي هم بين اين دو طيف قرار دارند. مردادماه که در حضور شما بوديم پرسيدم که اگر برجام اجرا نمي‌شد الان شرايط ما چه بود که شما توضيحاتي داديد و الان مي‌خواهم بدانم پس از گذشت 5 ماه در سالگرد برجام همچنان آن اعتقاد را داريد و همچنان فکر مي‌کنيد برجام دستاورد بزرگي بوده است، اظهار داشت: بنده هيچ ترديدي ندارم که برجام کار بزرگ ملت ايران بود اين موضوع ملي است اشکال ندارد کسي نظري داشته باشد و نظرش را بگويد يا نقد کند. اينها در يک جامعه دموکراتيک طبيعي است به هر حال در جامعه ما همه آزادند که حرف بزنند.

آثار برجام امروز با گذشت تقريبا يک سال نشان داده مي‌شود که چگونه است

وي افزود: برجام دستاوردي بود که مردم در سايه آن حماسه‌اي که در انتخابات 92 آفريدند و توانستند فضاي جهاني را براي مذاکره مناسب کنند و کار بزرگي در مذاکره با 6 قدرت بزرگ انجام گرفت ما به نتيجه‌اي رسيديم که هيچ‌کس در دنيا نيست که بگويد ايران در اين معامله ضرر کرده، سرش کلاه رفته يا شکست خورده است آنهايي هم که مخالفند مثل اسرائيل، عربستان و امثال اينها آنها هم مي‌گويند ايران سر طرف مقابل کلاه گذاشته است البته اين حرف هم حرف نادرستي است.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: ما از اول هم گفتيم اين توافق و مذاکرات، مذاکرات برد برد خواهد بود. آثار برجام امروز با گذشت تقريبا يک سال نشان داده مي‌شود که چگونه است. ما هم در صادرات غير نفتي  و هم صادر نفتي داريم آثارش را مي‌بينيم. 

روحاني اضافه کرد: شما گفتيد اگر برجام نبود چه مي‌شد، اگر برجام نبود الان حتي اگر آن کاهشي که آنها تصويب کرده بودند به طور مداوم کاهش پيدا کند که طبق آن برنامه ما در سال 95 صادرات نفت‌مان در روز 250 هزار بشکه بود حالا فرض کنيد آن هم اجرا نمي‌شد و همين يک ميليون بشکه بود درآمد ما نصف مي‌شد، از نصف هم کمتر مي‌شد الان با ميعانات درآمد ما از دو برابر هم بيشتر است. آن زمان ما حداکثر مي‌توانستيم حقوق کارمندان را بدهيم و ديگر کار ديگري نمي‌توانستيم بکنيم. الان در بخش بودجه عمراني اميدواريم امسال بالاي 30 هزار ميليارد تومان البته برنامه ما 37 هزار ميليارد تومان است ولي خوب تلاش ما اين است که بيش از 30 هزار ميليارد تومان در بودجه عمراني مصرف کنيم.

وي تأکيد کرد: بسياري از بدهي‌هاي گذشته را پرداخت کرديم البته نمي‌خواهم بگويم همه چيز ايده‌آل است اما نسبت به فرهنگي‌ها توانستيم بدهي‌ها را انجام دهيم، نسبت به ايثارگران اکثر بدهي‌ها را پرداخت کرديم، پول گندم بار سنگيني براي ما بود و ما توانستيم پول گندم را به کشاورزان پرداخت کنيم، در بيمه الان مقداري عقب هستيم و تلاش‌مان اين است که در هفته‌هاي آينده مجموعاً 8 هزار ميليارد تومان پول بيمه‌ها را پرداخت کنيم، به هر حال در اين يکي 2 سال حدود 11 ميليون نفر زير پوشش بيمه آمده‌اند و رقم بسيار بالايي است و هزينه سنگيني هم دارد.

رئيس جمهور ادامه داد:‌ تمام حاشيه‌نشين‌هايي که هيچ خدماتي به آنها نمي‌رسيدکه پيش اين 11 ميليون نفر حاشيه‌نشين داريم و شرايط آنها از روستايي‌ها هم به مراتب برتر است که اينها زير پوشش خدمات درماني قرار گرفتند. پايگاه‌هاي درماني ايجاد شده ، مراکز درست شده و پزشک فرستاده شده به اين مناطق، اگر اينها نبود مسلماً ما نمي‌توانستيم اين مقدار هزينه را پرداخت کنيم. و اگر آن شرايط قبلي اتفاق مي‌يافت ما حداکثر مي‌توانستيم حقوق کارمندان را پرداخت کنيم همچنين حتماً اين رشد اقتصادي که امروز داريم را نمي‌داشتيم، اين رشد اقتصادي يک بخشش براي نفت است درست است که بخش‌هاي ديگر داريم ولي بخش صنعت و مابقي وابسته به نفت است.

روحاني اضافه کرد: صادرات غير نفتي بخشي از آن وابسته به نفت است بنابراين حرکت خوبي در طول اين يک سال به وجود آمد همچنين ما در زمينه نفت، گاز و سرمايه‌گذاري در اين دو بخش، حمل‌ونقل، بيمه، برجام دقيقاً اجرا شده و هيچ جايي نيست که بگوييم عملياتي و اجرايي نشده فقط در بحث بانک است و در بحث هسته‌اي هم همه آنچه که ما مي‌خواستيم عملياتي شده ما مقداري کيک زرد مي‌خواستيم وارد کنيم که بيش از 200 تن کيک زرد وارد کرديم و 120 تن ديگر هم وارد مي‌کنيم.

وي گفت:‌ قراردادهايي که ما الان با خارج بستيم و يا در حال عقد آن هستيم که اگر برجام نبود همه اينها تعطيل مي‌شد. مثلاً در حمل‌ونقل قرارداد خريد 200 فروند هواپيما را منعقد کرديم که اگر برجام نبود اينها امکانپذير نبود الان حدود 40 سال است از انقلاب تا الان ناوگان ما کهنه شده و هواپيماي نو نداريم که براي سلامت مردم بسيار مهم است.

رئيس جمهور تأکيد کرد: مردم ما در سال حدود 4 ميليارد دلار پول بليت مي‌دهند براي خريد از شرکت‌هاي خارجي، چرا مردم ما 4 ميليارد دلار به خارجي‌ها پول بدهند؟ اين پول بايد به خود ما برمي‌گردد البته نمي‌خواهم بگويم اين هواپيماها يک روزه وارد مي‌شود بلکه در سال‌‌هاي آينده وارد مي‌شوند اما اميدوارم امسال يعني تا پايان سال چند فروند هواپيما وارد شود و حرکت بسيار خوبي است بدون اينکه  بودجه اين هواپيما را بر بودجه عمومي کشور و نفت تحميل کنيم چون اين هواپيماها را ما برمبناي اجاره به شرط تمليک مي‌خريم و شرکت ايران‌اير ما متعهد است که اينها را پرداخت کند و هواپيما را مي‌گيرد و پرداخت مي‌کند و پولي که بابت اين هواپيماها با شرکت‌هاي ديگر قرارداد داريم يک قرارداد 18 ساله است خود اين قرارداد يعني اعتماد دنيا به ايران و اعتماد دنيا به برجام. وقتي يک قراردادي بسته مي‌شود که بازپرداخت آن حدود 18 سال طول مي‌کشد يعني اعتماد دنيا دارد به روند سياست خارجي ايران و ادامه اين راه.

روحاني افزود: از همه مهم‌تر در برجام اين است ما ايران‌هراسي را به شکست کشانديم، مخالفين ما ايران‌هراسي را بر کرسي نشانده بودند و در سازمان ملل در شوراي امنيت تصويب کرده بودند تحريم ايران را برمبناي اينکه ايران عليه صلح امنيت جهاني دارد کار مي‌کند. امروز درست نقطه مقابل است يعني دنيا معتقد است ايران نقش سازنده در منطقه و جهان دارد در قطعنامه ديروز شوراي امنيت درباره سوريه در جايي اشاره شد که نقش مستقيم ايران براي مبارزه با تروريسم در منطقه، دنيا معتقد است که ما چه نقش مؤثري در منطقه و جهان داريم و خوشبختانه براي اولين‌بار در 50 سال اخير در شوراي امنيت قطعنامه‌اي تصويب شد به محکوميت اسرائيل که شرايط به گونه‌اي بود که آمريکا هم وتو نکرد و نشان داده شده که آن کشوري که در منطقه واقعاً تجاوزگر است و زمين مردم را مي‌گيرد برخلاف قانون خانه‌سازي مي‌کند اين اسرائيل است نه ايران. علت عصباني بودن اسرائيل از توافق هسته‌اي اين بود که ايران از ليست تهديد جهاني خارج مي‌شد و اين براي آنها مهم بود.

وي گفت: بنابراين به نظر من کاملا روشن است هر کسي بيايد و محاسبه کند آثار برجام و توافقاتي که ما داشتيم به خصوص امروز فعاليت هسته‌اي ما يک فعاليت قانوني است در حالي که قبلاً اين فعاليت هسته‌اي ما به عنوان يک فعاليت غيرقانون و برخلاف مصوبات قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل تلقي مي‌شد و امروز کمک به ايران براي بخش هسته‌اي مطرح است يعني در فناوري هسته‌اي و ساخت سوخت براي راکتور و در ساير بخش‌هاي هسته‌اي امروز کشورهاي مختلف هستند که از اروپا، روسيه و ديگران که به ما کمک مي‌کنند و اين باعث رشد پيشرفت ما در بخش هسته‌اي خواهد شد.

روحاني در پاسخ به اين سؤال مجري که سال جديد ميلادي در حالي آغاز شد تدابير شديد امنيتي در اغلب کشورهاي دنيا به ويژه کشورهاي اروپايي حاکم بود و اولين عمليات تروريستي دقايقي پس از آغاز سال جديد ميلادي در کشور همسايه ما ترکيه افتاد که 39 کشته و 40 نفر زخمي برجاي گذاشت موضع ايران در قبال اين تحولات چيست و نشست آستانه قزاقستان را پيش‌رو داريم درباره تحولات سوريه پس از آزادسازي حلب که موفقيت بسيار بزرگي براي ارتش کشور و نيروي مقاومت قلمداد مي‌شود به طور کلي اگر بخواهيد همه اين تحولات را کنار هم بگذاريد و جايگاه ايران را به عنوان بازيگر اصلي در خاورميانه چه چيزي را ارائه مي‌کنيد، گفت:‌ نقش ايران يک نقش مهم و سازنده در منطقه است، قبلاً برخي اعتراف نمي‌کردند به اين نقش ولي فکر مي‌کنم امروز اکثر قريب به اتفاق کشورهاي جهان به نقش بسيار مهم ايران براي ثبات منطقه اعتراف دارند.

وي تأکيد کرد: ما چند هدف در منطقه داريم که براي ما مهم است و آنها را دنبال مي‌کنيم و اين را به نفع کل منطقه مي‌دانيم. اولين ثبات و امنيت در منطقه است. اگر کشورهاي منطقه بخواهند رشد، توسعه و با يکديگر تعامل داشته باشند راهي به جز ثبات وجود ندارد. ناامني، جنگ داخلي و تجاوز کشوري به کشور ديگر مي‌تواند بسيار خطرناک باشد.

رئيس جمهور ادامه داد: مسئله دوم مبارزه با تروريسم است، تروريسم خطري بزرگ براي کل منطقه ما و جهان است. من بسيار خوشحالم و ملت بزرگ ما شاهد هستند که در ايران شاهد يک امنيت فوق‌العاده هستيم بنده تشکر مي‌کنم از همه نيروهايي که اين امنيت را براي مردم به وجود آوردند آن دو نعمتي که پيغمبر فرمود «نعمتان مجهولتان الصحه و الامان» الحمدالله دولت در اين دو مقوله موفقيت بسيار چشمگيري داشته است. هم در زمينه امنيت، هم در زمينه مسئله سلامت موفقيت‌هاي بسيار خوبي داشته است.

روحاني تأکيد کرد: در کشور ما بهترين امنيت را در اين سه چهار سال شاهد بوديم حتي در سيستان و بلوچستان و غربي‌ترين نقاط و همه نقاط کشور شاهد بوديم که امينت کامل برقرار بود که در اين راستا بايد از نيروهاي اطلاعاتي، امنيتي، مسلح،‌ارتش،‌سپاه، بسيج و نيروي انتظامي تشکر کنيم. کار بزرگ و بسيار عظيمي انجام دادند.

وي افزود:از مسئله دوم مبارزه با تروريسم است و در اين زمينه هر کشوري که از ما کمک خواسته و درخواست کمک کرده براي مبارزه با تروريسم ما دريغ نداشتيم چه عراق، سوريه و ديگران و اگر کسي از ما کمک خواسته به آنها کمک کرده‌ايم. لذا تروريسم در منطقه در حال شکست است و اين بسيار مهم است. در اين يکي دو سال اخير حرکت بسيار مهمي عليه تروريسم به وجود آمده است.

رئيس جمهور اضافه کرد: مسئله سوم  عدم تغيير مرزهاي جغرافيايي است يک عده‌اي مي‌‌خواهند سوريه، عراق و يمن را تقسيم کنند که ما اساساً با تغيير مرزهاي جغرافيايي کاملاً مخالف هستيم براي حل مسائل منطقه معتقديم بر ايستادگي،‌ مقابله و مقاومت و ديپلماسي، ديپلماسي و مقاومت دو روي يک سکه هستند. مقاومت نباشد با ديپلماسي تنها کاري نمي شود کرد. مقاومت و ايستادگي بدون ديپلماسي باز هم کار نهايي نخواهد شد. ما در مسئله يمن، سوريه و در بسياري از کشورهايي الان با معضل و مشکل مواجه هستند راه حل نهايي را ديپلماسي مي‌دانيم اما براي اينکه زمينه آماده شود تروريسم هم به شکست کشانده شود. 

روحاني تأکيد کرد: ما در سوريه هم به ملت و ارتش سوريه کمک کرديم براي اينکه در برابر تروريسم ايستادگي و مقاومت کنند و شما پيروزيهاي اخير را در سوريه شاهد بوديد و مردم ما هم شاهد بودند، و هم در ديپلماسي فعال بوديم ما به طور مداوم هم با سوريه، روسيه، ترکيه و ديگر کشورهاي منطقه در تماسيم و اخيراً‌هم ديديد که روابط سه جانبه‌اي بين ايران، روسيه و ترکيه در کنار سوريه به وجود آمده و اين کشورها توانسته‌اند قدم‌هاي خوبي بردارند و اميدواريم در اجلاس قزاقستان در آستانه بتوانيم شاهد يک قدم موفقيت در ديپلماسي در زمينه منطقه باشيم.

وي در پاسخ به اين سؤال مجري که عده‌اي تلاش مي‌کردند بگويند اين توافق آتش‌بس در سوريه هيچ ربطي به ايران ندارد و ترک‌ها و روس‌ها مبتکر و طرفين اين توافق بودند آيا واقعاً‌اينگونه بوده است، با اينکه شما مرتباً در تماس هستيد و ديروز هم با رئيس جمهور روسيه تماس تلفني داشتيد،‌گفت: ايران نقش بسيار مهمي هم در مبارزه با تروريسم و هم در شکست تروريست‌ها دارد و هم در ديپلماسي نقش بسيار فعالي دارد و اين دو در کنار هم ان‌‌شاءالله به موفقيت خواهد رسيد ما اميدواريم مردم سوريه، عراق و يمن، ليبي و بحرين و ساير کشورهايي که دچار مشکلند بتوانند از مشکلات نجات پيدا کنند و يک شرايط امن براي منطقه ايجاد شود. به هر حال ما مي‌خواهيم با عراق، ترکيه کار اقتصادي کنيم.

رئيس جمهور اضافه کرد: شما اشاره کرديد به حادثه‌اي که در آغاز سال ميلادي در ترکيه متأسفانه اتفاق افتاد و مردم در استامبول شاهد بودند کشتار عده‌آي انسان بي‌گناه و بي‌دفاع از هر نظر محکوم است و اين نشان مي‌دهد موضوع تروريسم به هيچ کس رحم نخواهد کرد و اين ويروس همه را مبتلا مي‌کند مگر اينکه بتوانيم با اين ويروس مقابله کنيم در مجموع بنده از شرايط فعلي منطقه خوشحالم البته خيلي راه طولاني در پيش داريم تا به امنيت کامل دست پيدا کنيم.

روحاني در پاسخ به اين سوال که گفته مي‌شود بيشتر وقت دولت صرف مسائل سياست خارجي است و موضوعات فرهنگي و اجتماعي کمتر ديده مي‌شود، اگر بخواهيد به چند کار مهم دولت در حوزه فرهنگي و اجتماعي اشاره کنيد چه خواهد بود، گفت: دولت اولين ترميمي که در کابينه انجام داد نسبت به وزراي فرهنگي و اجتماعي خودش بود. اين نشان مي‌دهد دولت در مسائل اجتماعي و فرهنگي اهميت فوق‌العاده‌اي قائل است.

رئيس جمهور ادامه داد: ما در زمينه علمي، فرهنگي و فناورِ‌ي‌هاي دانش‌بنيان کارهاي بسيار بزرگي انجام داده‌ايم. ما از 52 شرکت دانش‌بنيان به 2700 شرکت رسيديم. صندوق نوآوري و شکوفايي فعال است و در زمينه رشد علمي حرکت خوبي داريم. تلاش دولت اين بوده که بتواند مراحل علم و تحقيقات و تجاري‌سازي و شرکت‌هاي دانش‌بنيان را فعال کند.

وي افزود: در زمينه مسائل اجتماعي، مسئله اشتغال يکي از مسائل مهم براي جلوگيري از آسيب‌هاي اجتماعي است. فقر و بيکاري به‌عنوان بزرگ‌ترين پايه براي آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه ما وجود دارد. خوشبختانه از سال گذشته رهبري راهبري مسئله مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي را خودشان شخصاً به‌عهده گرفتند. در همان جلسه اول هم ايشان فرمودند ما در اين کار 20 سال تأخير داريم و اين جلسه را بايد 20 سال پيش تشکيل مي‌داديم.

روحاني تصريح کرد: خود ايشان اهتمام ويژه‌اي به مسئله آسيب‌هاي اجتماعي دارند. در رأس آسيب‌هاي اجتماعي غير از مسئله بيکاري که خود پايه‌اي براي آسيب‌ها است، مسئله اعتياد بسيار مهم است، کودکاني که بي‌سرپرست هستند، معلولان جامعه ما، مشکلات و معضلاتي که در جامعه از جمله طلاق هست که بسيار مهم است.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: از لحاظ تشکيلاتي يک شوراي اجتماعي بعد از آن جلساتي که رهبري تشکيل دادند، شکل گرفت که رئيس آن شورا، رئيس‌جمهور است و جلسات متعددي تشکيل شده است. اين طور نيست که توجه بيشتر دولت به اقتصاد و سياست خارجي باشد. ما هر دو هفته يکبار جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را داريم، بعلاوه جلسات فراواني دولت در مورد مسائل فرهنگي دارد، هر دو هفته يکبار جلسات شوراي عالي فضاي مجازي داريم که در آن هم  مسائل اخلاقي و اجتماعي مطرح است.

وي با تأکيد بر اينکه بسيار مهم است که ما با اين آسيب‌ها مقابله کنيم، گفت: در طول سه سال اخير کار بسيار بزرگي در موضوع معتادان انجام گرفته است. مراکز نگهداري معتادان حدود 52 درصد اضافه شده است، مراکز درماني اضافه شده و حدود 28 درصد افزايش پيدا کرده است. آمار و ارقام به ما مي‌گويد آسيب‌هاي اجتماعي به سمت کاهش حرکت کرده است. البته خيلي مشکلات داريم، اما آمار و ارقام به ما مي‌گويد از سال گذشته تا امروز به سمت کاهش اين آسيب‌ها حرکت کرده‌ايم. به‌خاطر همين آسيب‌هاي اجتماعي در کشور وزير کشور عضو شوراي انقلاب فرهنگي شد.

روحاني اظهار داشت: در شورا جلسات متعددي در رابطه با موضوع طلاق تشکيل داديم و اقدامات خوبي در اين زمينه انجام شد. مسئله آسيب‌هاي اجتماعي و مسائل فرهنگي براي ما بسيار مهم است و اين موارد کاملاً به هم ارتباط دارد. اگر ما مي‌خواهيم اعتياد نباشد بايد جامعه را بانشاط نگه داريم. اينقدر سر مسائل جزئي ايراد نگيريم.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: بعد از ماه‌ها و سال‌ها در شهري مي‌خواهد کنسرتي برگزار شود، با شرايط و مقرراتي که هست، مجوز مي‌گيرد، اماکن يک‌جور، نيروي انتظامي يک‌جور و خود وزارت ارشاد يک‌جور رفتار مي‌کند. درنهايت به‌خاطر يک بهانه‌اي به‌هم مي‌خورد. نبايد در اين مسائل مردم را دچار مشکل کنيم. نمي‌خواهم بگويم نيروهاي مختلف به وظايف ذاتي‌شان عمل نکنند، اما دو گونه مي‌شود عمل کرد. نبايد اينقدر سخت‌گيري کنيم. دين ما سهل و آسان است، اصلاً خدا حکمي که مشکل‌آفرين باشد وضع نکرده، اگر ما مي‌بينيم مشکل است و نمي‌توانيم زندگي کنيم، معلوم است ما اسلام را درست تفسير نکرده‌ايم.

وي با بيان اينکه ما بايد جامعه را با نشاط ببينيم و آزادي‌ها را بيشتر کنيم، گفت: 16 آذر امسال بسيار خوشحال بودم. در دانشگاه‌هاي مختلف جناح‌هاي مختلف و افکار مختلف سخنراني کردند و بيش از 390 جلسه در دانشگاه‌هاي مختلف کشور در 16 آذر برگزار شد. خود من در دانشگاه تهران حضور پيدا کردم. 13 نفر بعنوان نماينده از تشکل هاي دانشجويي در حضور من سخنراني و صحبت کردند. همه‌شان هم انتقادي صحبت کردند، 10 نفر از آنان با لحن تند، 3 نفر از آنان خيلي معتدل اما در عين حال فضا خوبي داريم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html